Antrinis dizainas – unikalumas be sąžinės graužaties
Metų laikų kaita dažnai išprovokuoja ir žmogaus permainų procesą. Mąstant apie saviraišką, savęs atskleidimą naujomis spalvomis, didelis vaidmuo atitenka ir aprangai. Drabužis apsaugo žmogų ne tik nuo fizinio aplinkos poveikio – lietaus, saulės, vėjų ir kitų stichijų. Jis gali tarnauti kaip šydas, suteikiantis pasitikėjimo, kuriantis nuotaiką, atspindintis norimą iškomunikuoti žinutę ne tik aplinkiniams, bet ir pačiam žmogui asmeniškai, leidžiant pasijausti tikruoju savo kūno šeimininku. Siekiant nenusisukti nuo tvarumo filosofijos ir nepulti į greitosios mados parduotuves, antrinis dizainas yra puiki išeitis: unikalumas be sąžinės graužaties!
Vienas būdų patenkinti mados troškimus
Galima pasidžiaugti, jog vartotojų sąmoningumas ir domėjimasis mados pramonės poveikiu aplinkai auga. Žiedinės ekonomikos tikslas – teigiama socialinė nauda, tiriant naujus medžiagų panaudojimo būdus, mažinant atliekas, vandens, oro ir dirvožemio taršą. Visgi, visuomenės pirkimo įpročiai taip greitai nesikeičia, o mados tendencijos dar labiau skatina norą papildyti spintos turinį. Vienas iš tvarių sprendimų siekiant patenkinti mados troškimus – antrinis dizainas.
Antrinis dizainas yra puiki galimybė atsakingai, tvariai ir etiškai gaminti drabužius. Sutelkiamas dėmesys į medžiagų pernaudojimo galimybes, funkcionalaus dizaino paiešką, jog seni drabužiai atgimtų kokybiškam naujam gyvenimui. Šis procesas ženkliai prailgina drabužių gyvavimo trukmę ir sumažina atliekų švaistymą, kuris įprastai išauga gamybos procese. Tačiau gaminių ir likutinių audinių perdarymas yra sudėtingesnis ir ilgiau trunkantis procesas nei pramoninė gamyba iš naujų žaliavų. Antrinio dizaino projektuose labai svarbu kruopščiai atrinkti kokybiškas antrines žaliavas, kurios vertos rankų darbo ir laiko investicijų.
Kodėl verta investuoti į antrinio dizaino drabužius?
Toks gamybos modelis suteikia galimybę vartotojui įsigyti vienetinį gaminį ir tuo pat metu taupyti resursus. Gaminti iš naujų audinių būtų gerokai paprasčiau, tačiau naujų daiktų gamyboje sunaudojami milžiniški išteklių kiekiai. Pvz., vienam kilogramui medvilnės išauginti reikia virš 5000 litrų vandens. Medvilnę pramoniniu būdu auginantys ir gaminantys regionai sunaudoja 2/3 pasaulyje suvartojamo gėlo vandens ir ženkliai prisideda prie didžiųjų ekologinių katastrofų.
Ir vis didesne problema tampa tekstilės atliekos. Dažnai net nesusimąstome, kad, jei drabužio nebėra mūsų gyvenime, tai nereiškia, kad jis dingo. Drabužiui suirti prireikia ir 40 metų, o avalynei gali prireikti net 1000 metų. Priklausomai nuo sudėties, medžiagų suirimo laikas labai skiriasi: natūralių medžiagų procesai greitesni, sintetinės užsilieka ilgam. Tačiau net ir natūralūs audiniai neapsieina be neigiamo poveikio aplinkai: organikai pūvant, skiriasi metano dujos, dažai ir kiti chemikalai, kurie teršia dirvožemį ir žemėje esantį vandenį. Galiausiai, teršalai patenka ir ant mūsų stalo.
Drabužių gyvavimo ciklas neturi baigtis ties mumis. Skaičiuojama, kad net 70% pasaulio žmonių dėvi dėvėtus drabužius. Taip ne tik prisidedame prie žiedinės ekonomikos ciklo, bet ir sutaupome! Vienam pabodęs drabužis gali atgimti naujam gyvenimui antrose rankose: gali būti parduotas, padovanotas, pataisytas, atnaujintas ar perdarytas antrinio dizaino principu ir taip džiuginti kitą dar ilgą laiką.
Dizaineriai ir prekiniai ženklai šiuo metu intensyviai imasi iniciatyvos tausoti aplinką, versle taiko tvarumo filosofiją, siekia pramoninį dizainą nurungti gaminiais, kurie yra patikimi bei ilgaamžiai. Tokie dizaineriai ir prekiniai ženklai kaip ,,Re/Done‘‘, ,,Looped‘‘, ,,Beyond Retro‘‘, ,,Fanfare‘‘ ir daug kitų naujausias mados tendencijas atsiskleidžia perdarydami tai, kas liko užmarštyje. Drabužis kuriamas suasmenintas, turintis savitą charakterį.
Gaminių atnaujinimas ir interpretavimas, apjungiant kelis į vieną, atveria galimybę išlaikyti sentimentaliąją drabužių vertę, leidžia atlaisvinti vietą spintoje, nekuriant papildomų atliekų. Nebeaktualus modelio siluetas, netinkamas dydis ar kitos priežastys lemia menkas drabužio panaudojimo galimybes. Tad nebūtina laukti, kol ateis lauktoji diena arba prievolė išmesti kadaise mėgstamą daiktą dėl trūkstamos vietos. TEXTALE studija kviečia rudens sezonui ruoštis atsigręžiant į tai, kas jau yra jūsų spintose – galėtų būti atnaujinta ir perdaryta.
#atranduTEXTALE
Straipsnio ir koliažų autorė – Ulrika Zabarskaitė (dizainas) & TEXTALE
2021.08.15